Реалізація програми "Впевнений старт" дітей старшого дошкільного віку (5–6 років) Черкаської громади
📌З початком повномасштабного вторгнення російської федерації система дошкільної освіти, як і вся освітня галузь України, зіткнулася з серйозними викликами. У зв’язку з відсутністю належних організаційних та технічних умов, роботу закладів дошкільної освіти Черкаської громади було тимчасово призупинено. Проте, розуміючи важливість забезпечення безперервності освіти навіть у складних умовах воєнного стану, на виконання вимог чинного законодавства та з метою охоплення дошкільною освітою дітей п’ятирічного віку, Черкаською селищною військовою адміністрацією було прийнято важливе та відповідальне рішення — організувати освітній процес у 2024–2025 навчальному році в дистанційному форматі.
Тому організація освітнього процесу відбувалася за програмою «Впевнений старт», рекомендованою Міністерством освіти і науки України, яка орієнтована на дітей старшого дошкільного віку (5–6 років) і спрямована на їх всебічний розвиток та підготовку до навчання в Новій українській школі📚
Програма охоплює всі ключові напрями розвитку дітей: мовлення, мислення, емоційний інтелект, моторику, соціальні навички, пізнавальну активність. Формуються відповідні життєві компетентності та якості психологічної зрілості, а також самостійність, упевненість у собі, вміння приймати рішення. Заняття проводяться у формі гри, без тиску, що сприяє легкому засвоєнню матеріалу та формуванню позитивного ставлення до навчання. Очікуємо, що діти, які опанують таку програму, будуть готові до навчання в школі, маючи сформовані навички спілкування, пізнання, самостійності та творчості.
Програма включає поради для батьків щодо організації взаємодії з дітьми вдома, що забезпечує неперервність освітнього впливу, викликає довіру й підтримку. Завдяки комплексному підходу до розвитку дитини, а також сучасним ігровим формам організації освітнього процесу, батьки відзначають позитивні зміни в поведінці, самостійності та готовності дітей до шкільного навчання. Важливу роль у цьому відіграє налагоджена партнерська взаємодія між вихователями та родинами: регулярно проводяться індивідуальні консультації, спільні заходи, обговорення досягнень дітей. Така комунікація сприяє створенню єдиного освітнього простору «дитсадок – родина», що значно підсилює ефективність впровадження програми.
☝️На початковому етапі впровадження освітньої діяльності в онлайн- форматі була проведена підготовча робота, спрямована на налагодження ефективної взаємодії з родинами, зокрема організовано пробне заняття, яке дозволило зняти емоційне напруження батьків, надати їм зрозумілі орієнтири та практичні приклади вправ для самостійної роботи з дітьми вдома .Особлива увага приділялася створенню спокійної, доброзичливої та комфортної атмосфери, що сприяло формуванню позитивної мотивації в дітей та поступовому включенню їх в освітній процес. Такий підхід забезпечив плавну адаптацію до нових умов навчання та зміцнив довіру між педагогом і родинами.
Протягом року робота проводилася за трьома ключовими напрямами розвитку дитини: «Мовленнєвий розвиток», «Пізнавальний розвиток» (програмові завдання охоплюють загальнопізнавальний та логіко-математичний аспекти), «Художньо-естетичний розвиток». У межах розвитку мовлення використовувались різноманітні прийоми:
🔸Компліментарне малювання, коли діти створюють малюнки з приємними враженнями, на основі яких складають колективні розповіді.
🔸Сумісне мовлення, де педагог планує використання знайомих дітям іграшок і предметів для складання речень.
🔸Складання описових розповідей за атрибутами (малюнками, предметами);
🔸Мнемотехніка для вивчення віршів, де використовуються опори, символи, рими.
🔸Оцінкові фрази та інтонація у віршах — як інструмент розвитку мовлення й емоційного інтелекту.
🔸Чистомовки, скоромовки, короткі інтерактивні «гостини».
🔸Картинки-асоціації — для розвитку фантазії та аналізу емоцій.
🔸Завдяки програмі Зої Клеменцової, особлива увага приділялася вивченню родинних зв’язків, подібності слів, побудові речень та розвитку самостійності у висловлюваннях.
Формування логіко-математичних навичок здійснювалося через «внутрішню» ігрову мотивацію. Метою було не лише вивчити цифри чи дії, а й сформувати здатність аналізувати, робити висновки, розвивати зорову пам’ять та логіку.
🖊Охоплені такі навички:
✅ лічба в межах першого десятка різними способами;
✅ знання цифр у межах 0 – 9, утворення числа 1 - 10 з одиниць та з двох менших чисел;
✅ поняття «більше», «менше», «дорівнює»;
✅ складання задач і прикладів у межах 10;
✅ аналіз структури задач: умова — запитання — рішення — відповідь;
✅ орієнтування в розташуванні предметів у просторі (вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо), визначення відстані, використовуючи поняття: далеко – близько, поруч – далі;
✅ порівняння предметів за висотою, вагою, шириною, довжиною, товщиною, загальною величиною, здійснення класифікації за цими ознаками;
✅ розпізнавання геометричних фігур, їх назву, властивості, знаходження подібних форм у навколишніх предметах;
✅ вивчення днів тижня, пір року, місяців.
Кожне заняття було побудоване з урахуванням вікових особливостей дітей і включало різноманітні візуальні та пізнавальні завдання, зокрема: загадки, ребуси, презентації, що сприяло розвитку логічного мислення, уваги, мовлення й креативності дошкільнят.
Особливу роль у заняттях відігравала емоційна складова, яка реалізовувалась через ігри, обговорення настрою та вправи на розпізнавання емоцій, що сприяло розвитку емоційного інтелекту та створенню позитивної атмосфери.
Завдання, орієнтовані на пізнавальний розвиток, займали важливе місце в структурі кожного заняття, стимулюючи дітей до активного мислення , дослідження та відкриття нового.
Пізнавальні завдання були тісно пов’язані з вивченням природи, формували в дітей цілісне уявлення про навколишній світ та сприяли розвитку екологічної свідомості. Діти знайомилися з різноманітними представниками рослинного світу: деревами, кущами, трав’янистими рослинами, грибами — дізнавалися їх назви, будову, умови та місця зростання, розуміли їхнє значення в природі та для людини.
Окрему увагу було приділено світу тварин. Діти отримували знання про диких і свійських тварин, птахів (перелітних і зимуючих), а також декоративних тварин. Педагоги ознайомлювали вихованців із назвами, зовнішнім виглядом, способом життя, будовою тіла, способом пересування, середовищем проживання та змінами у поведінці залежно від пори року. Також розглядалося значення тварин у природі та в житті людини, що формувало в дітей відповідальне ставлення до всього живого.
А особливе місце посідала робота з матеріалами Червоної книги України — діти дізнавалися про рідкісні та зникаючі види, розуміли необхідність їх захисту.
Залучення до природоохоронної діяльності в доступній формі (дискусії, малювання, мініпроєкти, спостереження) допомагало формувати в дошкільнят активну позицію в збереженні довкілля.
Вивчаючи предмети, які нас оточують, а саме: посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова техніка, продукти харчування, транспорт, споруди- поглибили знання про способи виробництва предметів, виховували шану до праці людей, формували бережливе ставлення до предметів ужитку та речей. Під час занять розширювали уявлення дитини про соціальне середовище: сім’ю, родину, рід, село. Знайомили вихованців з країною, столицею, державними символами (герб, гімн, прапор).
Найулюбленішою формою діяльності стала аплікація, яку діти виконували із сюжетами, загадками, іграми. Заняття традиційно розпочинались із загадки чи логічного запитання, після чого відбувалося спільне створення роботи за зразком, а завершувались презентацією дитячих робіт, де кожен мав змогу представити своє творіння.
Особливі враження залишили заняття з рольового мислення: діти описували улюблені іграшки, ліпили їх з пластиліну та презентували друзям, розвиваючи навички мовлення, уяву та емоційну виразність.
Руханки та гімнастика для очей були обов’язковою частиною кожного заняття для зняття напруги.
Реалізація програми «Впевнений старт» в онлайн-форматі продемонструвала нові підходи до організації освітнього процесу для дітей старшого дошкільного віку. Попри всі виклики, було збережено головне — живий інтерес дітей до навчання, їхню активність, емоційну залученість і радість від пізнання. Онлайн-формат став не лише вимушеним кроком, а й ефективним інструментом у роботі з дошкільною групою, що відкрив нові можливості для розвитку та взаємодії.
Системна робота вихователя, партнерська співпраця з батьками, увага до емоційної, пізнавальної та творчої складової навчання сприяли гармонійному розвитку дитини та формуванню впевненості у власних силах — що й стало справжнім “впевненим стартом” для маленьких особистостей.
Не зупиняємося на досягнутому! Працюємо далі!💙💛
Дякуємо Збройним Силам України за можливість працювати !🇺🇦